Programul Williams

_DSC1698FAZA I

Exercitiul 1
Decubit dorsal: se flecteaza si se extind genunchii.

Exercitiul 2
Decubit dorsal: se trage un genunchi cu amindoua miinile la piept, incercind atingerea lui cu fruntea; se procedeaza apoi la fel cu celalalt.

Exercitiul 3
Ca la exercitiul 2, dar concomitent cu ambii genunchi.

Exercitiul 4
Decubit dorsal, cu miinile sub cap: se trage un genunchi la piept cit mai mult, apoi celalalt, apoi ambii.

Exercitiul 5
Decubit dorsal cu bratele ridicate pe linga cap in sus, genunchii flectati la 900, talpile pe saltea: se impinge lomba spre saltea, se contracta abdominalii, se ridica usor varful sacrului de pe saltea; se revine, apoi se repeta.

Exercitiul 6
In sezind pe scaun, cu genunchii mult departati: se apleaca mult inainte, astfel incit sa atinga cu miinile solul de sub scaun; se mentine aceasta pozitie 4-5 secunde, se revine, apoi se repeta.

  • Fiecare exercitiu al fazei I se executa de 3-5 ori, repetindu-se de 2-3 ori pe zi.
  • Dupa doua saptamini, acestor exercitii li se adauga cele din faza a II-a.

FAZA A II-A

Exercitiul 7
Decubit dorsal, cu genunchii flectati, talpile pe sol: se inclina ambii genunchi spre dreapta, apoi spre stinga, pina ating solul.

Exercitiul 8
Decubit dorsal: calciiul drept se aseaza pe genunchiul sting; se executa o abductie cit mai interna a soldului drept, pina se atinge cu genunchiul drept planul solului, apoi se inverseaza.

Exercitiul 9
Decubit dorsal: se ridica alternativ cit mai sus cite un membru inferior extins, celalalt mentinandu-se cu talpa pe sol cu genunchiul flectat.

Exercitiul 10
In ortostatism: genoflexiuni cu miinile in sprijin pe spatarul scaunului, spatele perfect drept, calciiele raminind pe sol.

Exercitiul 11
Pozitia de “cavaler servant”, corpul aplecat pe coapsa ridicata la 900, sprijin si pe sol cu mainile: se intinde genunchiul de sprijin, executind si o balansare care trebuie sa intinda psoas-iliacul.

  • In aceasta perioada se fac si exercitii din atirnat: cu fata sau cu spatele la spalier, ridicari de genunchi la piept, rotari de genunchi stinga-dreapta, bascularea membrelor inferioare, cifozari lombare cu picioarele pe o bara.

FAZA A III-A

Exercitiul 12
Decubit dorsal, genunchii flectati la 900, talpile pe sol: se impinge lomba spre saltea, se contracta abdominalii, se ridica usor sacrul de pe sol; treptat se executa aceleasi miscari lombare si ale bazinului, dar cu genunchii tot mai putin flectati, pina ajung sa fie complet intinsi.

Exercitiul 13
In ortostatism, la perete, taloanele la 25-30 cm de acesta: se aplica sacrul si lomba aplatizate pe perete; se apropie treptat calciiele de perete, mentinind contactul lombei cu acesta.

Exercitiul 14
Decubit dorsal: se executa bicicleta cu bazinul mult basculat. in stadiul de remisiune completa, programul de kinetoterapie urmareste prevenirea recidivelor, urmarind constientizarea pozitiei corecte a coloanei lombare si bazinului, ca si insusirea unor metode de ”inzavorire“ a coloanei lombare in timpul efortului fizic, in special cu ridicare de greutati.

Este important de mentionat ca aceste exercitii nu sunt standard si, chiar se recomanda ca ele sa varieze in functie de pacient si anume: de localizarea afectiunii, varsta si profesia pacientului. De exemplu, pentru cei a caror activitate profesionala consta in utilizarea mainilor si aplecarea in fata a trunchiului, programul trebuie sa fie axat pe consolidarea sistemului vertebral si a ischiogambierilor. Pentru cei care stau mult in picioare, programul se axeaza pe tonifierea musculaturii de sustinere pe verticala a coloanei vertebrale.

Hannemaria Strete – kinetoterapeut